• سرنخ از باقی‌مانده‌ی تقسیم
    زهره پندی
    سرنخ از باقی‌مانده‌ی تقسیم

    بازی معرفی شده در این طرح، یک بازی دو نفره است که دانش‌آموزان در حین انجام آن از با باقی‌مانده‌ی تقسیم سر و کار دارند. آن‌ها با تعیین باقی‌مانده به…

  • حلزونِ نمایش اعشاری اعداد
    زهره پندی
    حلزونِ نمایش اعشاری اعداد

    در این طرح یک بازی معرفی شده است که می‌تواند فرصتی برای مقایسه میان اعداد و بررسی نسبت میان آن‌ها فراهم کند. این بازی با نمایش اعشاری اعداد در بازه‌های…

  • کسر در نقاشی‌ها
    نگار وکیلی
    کسر در نقاشی‌ها

    در این فعالیت دانش‌آموزان تلاش می‌کنند تا مقدار کسری مربوط به هر رنگ را در تعدادی نقاشی‌ هنری تعیین کنند. این فعالیت می‌تواند شروعی برای درک نیاز به قطعه‌های هم‌اندازه…

  • ۱۲ به توان ۵ چند است؟
    ۱۲ به توان ۵ چند است؟

    در این فعالیت بچه‌ها قرار است عدد توان‌دار ۱۲ به توان ۵ را به صورت حاصل‌ضرب اعداد توان‌دار دیگر پیدا کنند. این فعالیت به بچه‌ها کمک می‌کند که روی عملیات…

  • چند تا کسر یک دوم می‌بینی؟
    نگار وکیلی
    چند تا کسر یک دوم می‌بینی؟

    در این فعالیت، دانش‌آموزان برای یافتن کسر «یک‌دوم» در یک تصویر پیچیده تلاش می‌کنند. با این کار درک عمیق و منعطفی را از «یک‌دوم» و نسبت آن با «یک» پیدا…

  • ماشین‌های «چند برابر کُن»
    ماشین‌های «چند برابر کُن»

    این فعالیت برای مواجهه‌ی اولیه با مفهوم «چند برابر کردن» طراحی شده است. استفاده از قالب ماشین‌های ورودی-خروجی مزایایی دارد که در شرح فعالیت از آن صحبت کرده‌ام.

  • بازی با جفت‌ها
    نگار وکیلی
    بازی با جفت‌ها

    در این طرح یادگیری بچه‌ها بین تعدادی حاصل‌ضرب دنبال الگوهایی می‌گردند و تلاش می‌کنند برای درستی این الگوها در حد توان خود دلیل بیاورند.

  • مساحت شکل‌های پاره پوره
    مساحت شکل‌های پاره پوره

    این فعالیت چالشی است برای کنجکاو کردن کودکان نسبت به راه‌های دیگر شمارش مربع‌های واحد سطح در شکل‌هایی که از مستطیل و مربع درست شده‌اند.

  • پیدا کردن اعداد از روی ب.ش.م. و ک.م.م.
    پیدا کردن اعداد از روی ب.ش.م. و ک.م.م.

    در این فعالیت بچه‌ها قرار است اعداد را از روی ب.ش.م. و ک.م.م. آن‌ها پیدا کنند. این فعالیت به بچه‌ها کمک می‌کند که تفاوت‌های ب.ش.م. و ک.م.م. را دقیق‌تر ببینند…

  • دوز اعداد صحیح
    زهره پندی
    دوز اعداد صحیح

    این طرح درباره‌ی یک بازی جمع و تفریق اعداد صحیح است که می‌تواند در مقطعی از کلاس، جایگزین تمرین‌های تکراری شود و فرصت فعالیتی عمیق‌تر را در اختیار دانش‌آموزان قرار…

  • نمودارهای درختی تجزیه‌ی ۹۰
    نمودارهای درختی تجزیه‌ی ۹۰

    در این طرح یادگیری دانش‌آموزان تلاش می‌کنند که پیدا کنند برای یک عدد به چند روش می‌توان نمودار درختی رسم کرد. این کار فرصتی برای کاوش روی موضوع شمارش (ترکیبیات)…

  • چند برابری
    چند برابری

    در این طرح یادگیری بچه‌های روی مفهوم «چند برابری» کار می‌کنند. این فعالیت با کار روی این مفهوم، ضرب را به عنوان عملگری مستقل از جمع معرفی می‌کند.

  • تقسیم شراکتی بیسکویت‌ها
    نگار وکیلی
    تقسیم شراکتی بیسکویت‌ها

    در این فعالیت قرار است ۳۶ بیسکویت به طور مساوی بین تعدادی کودک تقسیم شود. این فعالیت فرصتی است که دانش آموزان عمیقاً در مورد اعداد فکر کنند، به طور…

  • تخمین تعداد درختان
    زهره پندی
    تخمین تعداد درختان

    در این طرح یادگیری دانش‌آموزان به روش‌های مختلف تعداد درخت‌های جوان و کهنسال را در تصویری از یک جنگل تخمین می‌زنند.

  • راه‌های متعددِ دیدنِ ۱۰۰
    نگار وکیلی
    راه‌های متعددِ دیدنِ ۱۰۰

    در این طرح یادگیری دانش‌آموزان معنای ۱۰۰ را با خرد کردن جدول‌های ۱۰در۱۰ و کدگذاری رنگی آن‌ها می‌سازند و به این شکل روی ترکیب‌های مختلف سازنده‌ی ۱۰۰ کاوش می‌کنند.

  • الگوها در جدول جمع
    زهره پندی
    الگوها در جدول جمع

    در این طرح یادگیری، دانش آموزان درباره‌ی الگوها و رابطه‌هایی که در جدول جمع می‌بینند، استدلال می‌کنند و ایده‌هایشان را با هم به اشتراک می گذارند.

  • الگوها در جدول ضرب
    زهره پندی
    الگوها در جدول ضرب

    در جدول ضرب، الگوهای مختلفی می‌توان پیدا کرد. این طرح یادگیری فرصتی برای جستجو در این جدول و پیدا کردن الگوها و رابطه‌ها در آن برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

  • مسیرهای انگشتی
    نگار وکیلی
    مسیرهای انگشتی

    در این بازی دو نفره، بچه‌ها با ریختن تاس پنج مسیر موازی را تکمیل می‌کنند تا به نقطه‌ی پایان برسند.

  • الگوهایی مشابه با الگوی خانه‌های رنگی
    زهره پندی
    الگوهایی مشابه با الگوی خانه‌های رنگی

    در این طرح یادگیری، الگویی در جدول اعداد در کلاس طرح می‌شود و فرصتی برای توصیف آن الگو و باز تولید الگوهای مشابه آن فراهم می‌گردد.

  • ۱۰۰۰ خانه یعنی چقدر؟
    زهره پندی
    ۱۰۰۰ خانه یعنی چقدر؟

    در این طرح یادگیری از دانش‌آموزان خواسته می‌شود تا از کاغذهای شطرنجی، ۱۰۰۰ خانه را جدا کنند. بدین سبب دانش‌آموزان به ترکیب‌های مختلف یک عدد فکر می‌کنند و با بازنمایی…