بازی ماز جلو و عقب

۴۱

چکیده

در این طرح یادگیری دانش‌آموزان شمارش رو به جلو و عقب را با شروع از اعداد مختلف یک‌رقمی در بستر یک بازی تمرین می‌کنند.

بازی «ماز جلو و عقب» را با دوستانتان انجام دهید.

در این بازی چه چیزی یاد گرفتید؟

شرح فعالیت
گام اول؛ توضیح نحوه‌ی بازی

برای انجام این بازی به یک تاس متفاوت نیاز دارید. تصویر گسترده‌ی این تاس چیزی شبیه تصویر زیر است.

تاس بازی ماز جلو و عقب

شما می‌توانید روی یک تاس واقعی که در اختیار دارید این جملات را بچسبانید یا به کمک ۶ کارت، ابزاری برای انتخاب تصادفی یکی از این حالت‌ها درست کنید.

دانش‌آموزان را به گروه‌های چهار یا پنج نفره تقسیم کنید و نحوه‌ی اجرای بازی را برای آن‌ها توضیح دهید. می‌توانید برای اینکه بچه‌ها روش بازی را به خوبی یاد بگیرند، یک بار کل بازی یا بخشی از آن را روی تخته انجام دهید.

وسایل مورد نیاز بازی

  • یک تاس ۶ وجهی به شکلی که در بالا دیده می‌شود. یا ۶ تا کارت که روی آن‌ها عبارت‌های بالا نوشته شده باشد.
  • مهره‌هایی با رنگ‌های متفاوت به تعداد بازیکنان
  • صفحه‌ی بازی ماز جلو و عقب

روش بازی

  • ابتدا همه‌ی بازیکنان مهره‌ی خود را روی مبدا که عدد ۵ است قرار می‌دهند.
  • هر بازیکن به نوبت تاس می‌ریزد (یا کارت می‌کشد) و با توجه به عبارت روآمده مهره‌ی خود را حرکت می‌دهد. برای مثال اگر بازیکن روی عدد ۵ باشد و عبارت «۲ تا بیشتر» رو بیاید، مهره‌ی خود را روی عدد ۷ می‌برد.
  • اگر عبارت روآمده قابل اجرا نبود، بازیکن در آن نوبت حرکتی نمی‌کند. مثلا اگر مهره‌ی بازیکنی روی عدد ۱ باشد و عبارت «۲ تا کمتر» رو بیاید او نمی‌تواند حرکتی انجام دهد.

پایان بازی

قبل از شروع بازی یکی از این دو حالت را برای تعیین پایان و برنده‌ی بازی با توافق جمعی انتخاب کنید.

  • هر کسی که به ۰ برسد از بازی بیرون می‌رود و بازی بین کسانی که باقی مانده‌اند آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا یک نفر در صفحه‌ی بازی تنها شود یا به ۱۰ برسد. در این صورت بازی تمام می‌شود.
  • هر نفر فقط ۱۰ بار فرصت انداختن تاس را دارد، بعد از اینکه آخرین نفر هم برای دهمین بار تاس انداخت و حرکتش را انجام داد، جایگاه مهره‌ها بررسی می‌شود؛ برنده کسی است که کمترین فاصله را با مبدا بازی (عدد ۵) داشته باشد.
گام دوم؛ انجام بازی در گروه‌ها

بعد از این که وسایل لازم بازی را در اختیار هر یک از گروه‌ها قرار دادید، از آن‌ها بخواهید که بازی را در گروهشان انجام دهند. صفحه‌ی بازی به صورت زیر است:

بازی ماز جلو و عقب

در حین بازی، به گروه‌ها سر بزنید، کار آن‌ها را ببینید و در صورت نیاز سوال‌هایی مانند سوال‌های زیر از آن‌ها بپرسید:

  • الان چند تا با ۵ فاصله داری؟
  • با ۰ چطور؟
  • با ۱۰ چند تا فاصله داری؟
  • به نظرت به ۰ نزدیک­تری یا به ۱۰؟
  • کدام طرف تاس رو بیاید به خانه‌ی ۱۰ می‌رسی؟
  • کدام طرف تاس رو بیاید، به نفع بازی‌ات است؟
گام سوم؛ بازاندیشی

در پایان یکی یا دو سوال از سوالات زیر را انتخاب کنید و از بچه‌ها بپرسید:

  • بازی چطور بود؟
  • چه چیزی در بازی برایتان جالب بود؟
  • کدام قسمت بازی برایتان آسان/سخت بود؟
  • آیا چیز جدیدی در بازی یاد گرفتید؟ چه چیزی؟
  • اگر کدام دو عبارت‌ رو می‌آمد، به یک جهت حرکت می‌کردید؟ چرا این طور می‌شد؟
  • به جای صفحه‌ی بازی کوچک می‌توان مسیر بازی را روی زمین نقاشی کرد و به جای مهره، از دانش‌آموزان خواست که در مسیر بازی قرار بگیرند و حرکت کنند.
  • می‌­توانید به جای تاس از کارت استفاده کنید؛ به این صورت که هر یک از عبارت‌های «دو تا بیشتر/ دو تا کمتر/ حرکت نکن/ دوباره تاس بنداز/ یکی به جلو/ یکی به عقب» را روی یک کارت بنویسید و هر دسته از این کارت‌ها را به یک گروه بدهید. فقط حواستان باشد که در این صورت بچه‌ها هر بار که کارتی را برمی‌دارند برای دور بعد آن را کنار نگذارند و هر ۶ کارت را با هم بر بزنند.
  • خوب است ابزار مناسب در کلاس وجود داشته باشد (مانند قاب‌های ده‌تایی) تا اگر دانش‌آموزی نیاز داشت، بتواند از آن‌ استفاده کند.
  • دو شیوه برای اتمام بازی پیشنهاد شده‌است که در یکی از آن‌ها حرفی از برنده و بازنده به میان نمی‌آید. می‌توانید با توجه به فرهنگ کلاس و ارزش‌های خود یکی از دو شیوه‌ی پایان را انتخاب کنید.
هیچ منبع آموزشی‌ای در این طرح درس استفاده نشده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *