به این حلزون و اعداد نوشته شده روی آن نگاه کن.
عدد ۰٫۹ حدوداً کجای این حلزون قرار میگیرد؟ عدد ۰٫۰۵ چطور؟
شرح فعالیت
گام اول؛ مواجهه
یک حلزون مانند تصویر روی تختهی کلاس بکشید و بازهای مانند ۰ تا ۱ را انتخاب کنید و عددهای دو سر این بازه را در دو سر حلزون بنویسید.
حالا از دانشآموزان بخواهید یک عدد در این بازه انتخاب کنند و با توجه به عددهای دو سر حلزون، بگویند جای آن عدد کجا است.
پس از آنکه با چند عدد همین کار را تکرار کردید و منظور از جای عددها روی حلزون در مقایسه با یکدیگر واضح شد، میتوانید گام بعدی را اجرا کنید.
گام دوم؛ بازی
در ادامه از دانشآموزان بخواهید در گروههای دو نفره قرار بگیرند و دستور بازی را در اختیار آنها قرار دهید. روش بازی که در پایین آمده برای بازهی صفر تا یک نوشته شده است.
روش بازی
- یک حلزون بزرگ روی یک برگهی کاغذ رسم کنید. در سر داخلی آن عدد صفر و در سر خارجی عدد یک را بنویسید.
- دو نفری بازی کنید و هر کدام یک رنگ مداد بردارید.
- هر نفر در نوبت خود یکی از عددهای جدول را انتخاب میکند. با توجه به جای صفر و یک و با مداد خودش، جای حدودی آن عدد را روی حلزون علامت میزند و عدد را مینویسد.
۰٫۳ | ۰٫۷۵ | ۰٫۲۵ | ۰٫۵ |
۰٫۹۹۹ | ۰٫۹۹ | ۰٫۹ | ۰٫۳۵ |
۰٫۷۹ | ۰٫۰۵ | ۰٫۰۱ | ۰٫۱ |
۰٫۸۶۵ | ۰٫۵۴ | ۰٫۳۲ | ۰٫۶۴ |
- نفر مقابل باید بررسی کند که جای عدد تا حد خوبی درست انتخاب شده است و اگر مخالفتی دارد نظرش را بگوید تا جای عدد تغییر کند.
- حالا نوبت نفر بعدی است و بازی همینطور پیش میرود.
- برندهی بازی کسی است که زودتر از دیگری، سه تا علامت کنار هم با رنگ خودش داشته باشد. مثلا در این تصویر رنگ سبز برنده است.
میتوانید کاربرگ حلزون نمایش اعشاری اعداد – که در پیوست این فعالیت موجود است – را چاپ کنید و برای بازی در اختیار گروهها قرار دهید.
هنگامی که دانشآموزان مشغول بازی هستند به آنها سر بزنید و در صورت لزوم با پرسیدن سوالهایی مانند سوالهای زیر، آنها را راهنمایی کنید:
- چطور فهمیدی که جای این عدد حدوداً اینجا است؟
- کدام عددهای روی حلزون، از عددت بزرگتر است؟
- کدام عددهای روی حلزون، از عددت کوچکتر است؟
- عددت به کدامیک از این دو عدد تزدیکتر است؟
گام سوم؛ گفتوگوی جمعی
پس از بازی از دانشآموزان بخواهید دربارهی تجربههایشان در این بازی صحبت کنند.
برای تسهیل گفتوگو دربارهی تجربهها میتوانید سوالهای زیر را بپرسید:
- حلزونی بودن صفحهی بازی چه خوبیها و سختیهایی داشت؟
- چطور تصمیم میگرفتید که چه عددی را انتخاب کنید؟
- چطور میتوانید همین بازی را تغییر دهید؟
در پایان میتوانید صفحهی بازی گروههای مختلف را روی دیوار نصب کنید تا بچهها جای اعداد را در حلزونهای دوستانشان ببینند. در ادامه از دانشآموزان بخواهید در گروههای چند نفره، با توجه به تجربهشان، بازی را تغییر دهند. آنها میتوانند شکل حلزون، بازهی اعداد و جدول اعداد را تغییر دهند و بازی تازهای بسازند.
گام چهارم؛ بازاندیشی
از بچهها بپرسید:
- پیدا کردن جای کدام عددها برایت سادهتر یا سختتر از بقیه بود؟
دیدگاهتان را بنویسید