-
نقاشیهای سرعتی هندسه
در این فعالیت بچهها تلاش میکنند نقاشیها را بعد از چند ثانیه دیدن در دفترشان ثبت کنند. آنها تلاش میکنند به کمک واژههای حوزهی هندسه نقاشیها را توصیف کنند.
-
چندتا نقطه میبینید؟
در این طرح یادگیری، چیدمانهای مختلفی از چندین نقطه به دانشآموزان نشان داده میشود و از آنها خواسته میشود که تعداد آنها و روشی که آن تعداد را متوجه شدند…
-
مقایسهی چند کسر
در این طرح یادگیری بچهها چند کسر را به کمک روشهای مختلف ابداعی و رسمی با هم مقایسه میکنند. این کار به آنها کمک میکند که درکشان را از کسرها…
-
بازی دوز ضربی با مهرههای طلقی
در این طرح یادگیری، یک نوع بازی دوز ضربی معرفی شدهاست. در این بازی که به کمک دو تاس انجام میشود، پیدا کردن حاصل ضرب اعداد ۱ تا ۶ تمرین…
-
دوز ضربی با محور
در این طرح یادگیری، یک نوع بازی دوز ضربی معرفی شدهاست. انجام این بازی فرصتی برای تمرین ضرب اعداد ۱ تا ۹ و استفاده از ارتباط ضرب و تقسیم جهت…
-
بازنماییِ مساحتیِ روشهای ضرب
در این فعالیت، دانشآموزان راهحلهای ابداعی خود برای یافتن حاصل ضرب دو عدد را ارائه میکنند و معلم ایدههای آنها را به کمک روش مساحتی بازنمایی میکند.
-
حاصل ضرب دو رقمی با ضربهای دیگر
در این فعالیت، دانشآموزان راهحلهای ابداعی خود برای یافتن حاصل ضرب دو عدد دو رقمی را ارائه میکنند و معلم تلاش میکند تا ایدههای آنها را به کمک روش مساحتی…
-
ساخت حاصل ضرب با ضربهای کوچکتر
در این طرح یادگیری دانشآموزان تلاش میکنند به کمک کاغذ شطرنجی و خرد کردن آن به بخشهای کوچکتر، یک حاصل ضرب را به کمک چند حاصل ضرب دیگر به دست…
-
استدلال در حوزهی شکلهای هندسی
در این فعالیت تعدادی کارت که بر روی آنها، گزارههایی در مورد شکلهای هندسی نوشتهشده است، در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد تا آنها در مورد اینکه آیا آن گزارهها همیشه…
-
استدلال در حوزهی اعداد
در این فعالیت تعدادی کارت که بر روی آنها، گزارههایی در مورد عددها نوشتهشده است، در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد تا آنها در مورد اینکه آیا آن گزارهها همیشه درست…
-
معرفی نیمساز و عمود منصف
در این فعالیت، دانشآموزان تلاش میکنند تا روشی برای رسم نیمساز و عمودمنصف پیدا کنند.
-
استدلال هندسی با کاغذ و تا
در این طرح یادگیری، دانشآموزان درگیر یک فعالیت کاغذ و تا میشوند. تمرین توضیح و استدلال در مورد درستیِ کار از اهمیت بیشتری نسبت به پیدا کردن صرفا پاسخ برخوردار…
-
سرنخ از باقیماندهی تقسیم
بازی معرفی شده در این طرح، یک بازی دو نفره است که دانشآموزان در حین انجام آن از با باقیماندهی تقسیم سر و کار دارند. آنها با تعیین باقیمانده به…
-
حلزونِ نمایش اعشاری اعداد
در این طرح یک بازی معرفی شده است که میتواند فرصتی برای مقایسه میان اعداد و بررسی نسبت میان آنها فراهم کند. این بازی با نمایش اعشاری اعداد در بازههای…
-
کسر در نقاشیها
در این فعالیت دانشآموزان تلاش میکنند تا مقدار کسری مربوط به هر رنگ را در تعدادی نقاشی هنری تعیین کنند. این فعالیت میتواند شروعی برای درک نیاز به قطعههای هماندازه…
-
چند تا کسر یک دوم میبینی؟
در این فعالیت، دانشآموزان برای یافتن کسر «یکدوم» در یک تصویر پیچیده تلاش میکنند. با این کار درک عمیق و منعطفی را از «یکدوم» و نسبت آن با «یک» پیدا…
-
تقسیم شکلها به قسمتهای هممساحت
در این طرح یادگیری دانشآموزان بررسی میکنند که مساحت قسمتهای مختلف شکل با هم مساوی است یا نه. تقسیم شکلها به قسمتهای هممساحت به دانش هندسه و اندازهگیری کودک نیاز…
-
مکانیابی
در این فعالیت، دانشآموزان در گروههای دو نفره با استفاده از صفحه و مهره، یک بازی در رابطه با مکانیابی انجام میدهند.
-
ماشینهای «چند برابر کُن»
این فعالیت برای مواجههی اولیه با مفهوم «چند برابر کردن» طراحی شده است. استفاده از قالب ماشینهای ورودی-خروجی مزایایی دارد که در شرح فعالیت از آن صحبت کردهام.
-
بازی با جفتها
در این طرح یادگیری بچهها بین تعدادی حاصلضرب دنبال الگوهایی میگردند و تلاش میکنند برای درستی این الگوها در حد توان خود دلیل بیاورند.
-
مساحت شکلهای پاره پوره
این فعالیت چالشی است برای کنجکاو کردن کودکان نسبت به راههای دیگر شمارش مربعهای واحد سطح در شکلهایی که از مستطیل و مربع درست شدهاند.
-
چندضلعیها در صفحه
در این فعالیت دانشآموزان تلاش میکنند یک چندضلعی با طولانیترین محیط ممکن را بر روی تخته میخی بسازند و در مورد پیدا کردن محیط چندضلعیها کاوش کنند.
-
دوز اعداد صحیح
این طرح دربارهی یک بازی جمع و تفریق اعداد صحیح است که میتواند در مقطعی از کلاس، جایگزین تمرینهای تکراری شود و فرصت فعالیتی عمیقتر را در اختیار دانشآموزان قرار…
-
موازی، متقاطع و عمود بر هم
در این فعالیت، دانشآموزان تلاش میکنند تا خطهای موازی، متقاطع و عمود بر هم را در بین تعدادی از خطوط بیابند و مشخص کنند.
-
چند برابری
در این طرح یادگیری بچههای روی مفهوم «چند برابری» کار میکنند. این فعالیت با کار روی این مفهوم، ضرب را به عنوان عملگری مستقل از جمع معرفی میکند.
-
تقسیم شراکتی بیسکویتها
در این فعالیت قرار است ۳۶ بیسکویت به طور مساوی بین تعدادی کودک تقسیم شود. این فعالیت فرصتی است که دانش آموزان عمیقاً در مورد اعداد فکر کنند، به طور…
-
تخمین تعداد درختان
در این طرح یادگیری دانشآموزان به روشهای مختلف تعداد درختهای جوان و کهنسال را در تصویری از یک جنگل تخمین میزنند.
-
چهارضلعیها روی جدول ضرب
در این طرح به کمک حرکت دادن چهارضلعیها روی جدول ضرب، فرصتی برای فکر کردن به اعداد و روابط میان آنها و عملیات اعداد طبیعی فراهم شده است.
-
الگوها در جدول ضرب
در جدول ضرب، الگوهای مختلفی میتوان پیدا کرد. این طرح یادگیری فرصتی برای جستجو در این جدول و پیدا کردن الگوها و رابطهها در آن برای دانشآموزان فراهم میکند.
-
چهارضلعیها روی جدول جمع
در این طرح به کمک حرکت دادن چهارضلعیها روی جدول جمع، فرصتی برای فکر کردن به اعداد و روابط میان آنها و عملیات اعداد طبیعی فراهم شده است.
-
۱۰۰۰ خانه یعنی چقدر؟
در این طرح یادگیری از دانشآموزان خواسته میشود تا از کاغذهای شطرنجی، ۱۰۰۰ خانه را جدا کنند. بدین سبب دانشآموزان به ترکیبهای مختلف یک عدد فکر میکنند و با بازنمایی…
-
غول بزرگ و غول کوچک
در این فعالیت بچهها مسئلهای مرتبط با دو غول را حل میکنند که طول قدمهای متفاوتی دارند اما دوست دارند با هم راه بروند. حل این مسئلهها فرصتی برای تعمق…
-
به تصویر کشیدن اعداد ۱ تا ۳۵
در این فعالیت، دانش آموزان نوعی از چیدمان اعداد ۱ تا ۳۵ را میبینند و تلاش میکنند که الگوهایی در این نمایش پیدا کنند و این الگوها را توصیف کنند.…
-
تعدادِ زیادی تاس
در این فعالیت دانشآموزان تعداد زیادی تاس میریزند و تعداد کل نقطههای روآمده را پیدا میکنند. آنها در تلاش برای توسعهی راهبردهای کارآمدتر، شمارش گروههای مساوی را به ضرب متصل…
-
مرتب کردن شکلهای هندسی
در این فعالیت دانشآموزان با توجه به ویژگیهای مختلف شکلهای هندسی، الگوهایی با آنها میسازند.
-
طراحی با مثلث
در این فعالیت از دانشآموزان خواسته میشود تا با استفاده از چهار مثلث قائمالزاویهی متساویالساقین، شکلهای متفاوتی را با رعایت چند شرط مشخص بسازند. این فعالیت دانشآموزان را تشویق میکند…
-
شمارش چندتا چندتا در جدول ۱ تا ۱۰۰
در این طرح یادگیری دانشآموزان مضربهای اعداد مختلف را در جدول ۱ تا ۱۰۰ میبینند و تلاش میکنند الگوهایی که میبینند را توصیف کنند و برای درستی آن دلیل بیاورند.
-
نزدیکترین حاصل به ۱۰۰
در این فعالیت دانشآموزان با ریختن تاس تلاش میکنند عبارتهای ضربی بسازند که حاصل آنها تا حد امکان به ۱۰۰ نزدیک باشد. این فعالیت فرصتی برای کاوش روی ضرب اعداد…