• دوز ضربی با محور
    زهره پندی
    دوز ضربی با محور

    در این طرح یادگیری، یک نوع بازی دوز ضربی معرفی شده‌است. انجام این بازی فرصتی برای تمرین ضرب اعداد ۱ تا ۹ و استفاده از ارتباط ضرب و تقسیم جهت…

  • بازنماییِ مساحتیِ روش‌های ضرب
    زهره پندینگار وکیلی
    بازنماییِ مساحتیِ روش‌های ضرب

    در این فعالیت، دانش‌آموزان راه‌حل‌های ابداعی خود برای یافتن حاصل ضرب دو عدد را ارائه‌ می‌کنند و معلم ایده‌های آن‌ها را به کمک روش مساحتی بازنمایی می‌کند.

  • ساخت حاصل ضرب با ضرب‌های کوچک‌تر
    زهره پندی
    ساخت حاصل ضرب با ضرب‌های کوچک‌تر

    در این طرح یادگیری دانش‌آموزان تلاش می‌کنند به کمک کاغذ شطرنجی و خرد کردن آن به بخش‌های کوچک‌تر، یک حاصل ضرب را به کمک چند حاصل ضرب دیگر به دست…

  • استدلال در حوزه‌ی اعداد
    نگار وکیلی
    استدلال در حوزه‌ی اعداد

    در این فعالیت تعدادی کارت که بر روی آن‌ها، گزاره‌هایی در مورد عددها نوشته‌شده است، در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا آن‌ها در مورد اینکه آیا آن گزاره‌ها همیشه درست…

  • تخمین جای عددها روی محور اعداد
    زهره پندینگار وکیلی
    تخمین جای عددها روی محور اعداد

    در این طرح یادگیری دانش‌آموزان تلاش می‌کنند با استفاده از چند عدد شاخص روی محور اعداد، عدد مربوط به یک یا چند نقطه‌ی دیگر را تخمین بزنند.

  • کدام عدد با بقیه فرق می‌کند؟
    نگار وکیلی
    کدام عدد با بقیه فرق می‌کند؟

    در این فعالیت، دانش‌آموزان استدلال‌های خود را در مورد متفاوت بودن چهار عدد به نمایش گذاشته، بیان می‌کنند. این فعالیت به بچه‌ها این امکان را می‌دهد که از جنبه‌های مختلف…

  • چند تا کسر یک دوم می‌بینی؟
    نگار وکیلی
    چند تا کسر یک دوم می‌بینی؟

    در این فعالیت، دانش‌آموزان برای یافتن کسر «یک‌دوم» در یک تصویر پیچیده تلاش می‌کنند. با این کار درک عمیق و منعطفی را از «یک‌دوم» و نسبت آن با «یک» پیدا…

  • ماشین‌های «چند برابر کُن»
    ماشین‌های «چند برابر کُن»

    این فعالیت برای مواجهه‌ی اولیه با مفهوم «چند برابر کردن» طراحی شده است. استفاده از قالب ماشین‌های ورودی-خروجی مزایایی دارد که در شرح فعالیت از آن صحبت کرده‌ام.

  • بازی با جفت‌ها
    نگار وکیلی
    بازی با جفت‌ها

    در این طرح یادگیری بچه‌ها بین تعدادی حاصل‌ضرب دنبال الگوهایی می‌گردند و تلاش می‌کنند برای درستی این الگوها در حد توان خود دلیل بیاورند.

  • مساحت شکل‌های پاره پوره
    مساحت شکل‌های پاره پوره

    این فعالیت چالشی است برای کنجکاو کردن کودکان نسبت به راه‌های دیگر شمارش مربع‌های واحد سطح در شکل‌هایی که از مستطیل و مربع درست شده‌اند.

  • چند برابری
    چند برابری

    در این طرح یادگیری بچه‌های روی مفهوم «چند برابری» کار می‌کنند. این فعالیت با کار روی این مفهوم، ضرب را به عنوان عملگری مستقل از جمع معرفی می‌کند.

  • تقسیم شراکتی بیسکویت‌ها
    نگار وکیلی
    تقسیم شراکتی بیسکویت‌ها

    در این فعالیت قرار است ۳۶ بیسکویت به طور مساوی بین تعدادی کودک تقسیم شود. این فعالیت فرصتی است که دانش آموزان عمیقاً در مورد اعداد فکر کنند، به طور…

  • راه‌های متعددِ دیدنِ ۱۰۰
    نگار وکیلی
    راه‌های متعددِ دیدنِ ۱۰۰

    در این طرح یادگیری دانش‌آموزان معنای ۱۰۰ را با خرد کردن جدول‌های ۱۰در۱۰ و کدگذاری رنگی آن‌ها می‌سازند و به این شکل روی ترکیب‌های مختلف سازنده‌ی ۱۰۰ کاوش می‌کنند.

  • الگوها در جدول جمع
    زهره پندی
    الگوها در جدول جمع

    در این طرح یادگیری، دانش آموزان درباره‌ی الگوها و رابطه‌هایی که در جدول جمع می‌بینند، استدلال می‌کنند و ایده‌هایشان را با هم به اشتراک می گذارند.

  • الگوها در جدول ضرب
    زهره پندی
    الگوها در جدول ضرب

    در جدول ضرب، الگوهای مختلفی می‌توان پیدا کرد. این طرح یادگیری فرصتی برای جستجو در این جدول و پیدا کردن الگوها و رابطه‌ها در آن برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

  • ۱۰۰۰ خانه یعنی چقدر؟
    زهره پندی
    ۱۰۰۰ خانه یعنی چقدر؟

    در این طرح یادگیری از دانش‌آموزان خواسته می‌شود تا از کاغذهای شطرنجی، ۱۰۰۰ خانه را جدا کنند. بدین سبب دانش‌آموزان به ترکیب‌های مختلف یک عدد فکر می‌کنند و با بازنمایی…

  • ۱۰۰۰ متر یعنی تا کجا؟
    زهره پندی
    ۱۰۰۰ متر یعنی تا کجا؟

    در این طرح یادگیری از دانش‌آموزان خواسته می‌شود به صورت حدودی، ۱۰۰۰ متر را مشخص کنند. بدین سبب دانش‌اموزان اعداد را در یک مقایسه‌ی طولی نسبت به هم می‌بینند و…

  • غول بزرگ و غول کوچک
    غول بزرگ و غول کوچک

    در این فعالیت بچه‌ها مسئله‌ای مرتبط با دو غول را حل می‌کنند که طول قدم‌های متفاوتی دارند اما دوست دارند با هم راه بروند. حل این مسئله‌ها فرصتی برای تعمق…

  • ۱۰۰۰ یعنی چه؟
    زهره پندی
    ۱۰۰۰ یعنی چه؟

    در این فعالیت از دانش‌آموزان دعوت می‌شود تا به ترکیب‌های مختلف یک عدد فکر کنند، ایده‌هایشان را با هم به اشتراک بگذارند و با مقایسه‌ی یک عدد با اعداد دیگر،…

  • درست کردن ماست میوه‌ای
    نگار وکیلی
    درست کردن ماست میوه‌ای

    در این فعالیت، دانش‌آموزان تلاش می‌کنند تا چند رنگ مهره را به عنوان میوه طبق دستورالعمل‌هایی در کاسه‌های خود قرار دهند. این فعالیت به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا شمارش چندتا…

  • به تصویر کشیدن اعداد ۱ تا ۳۵
    نگار وکیلی
    به تصویر کشیدن اعداد ۱ تا ۳۵

    در این فعالیت، دانش آموزان نوعی از چیدمان اعداد ۱ تا ۳۵ را می‌بینند و تلاش می‌کنند که الگوهایی در این نمایش پیدا کنند و این الگوها را توصیف کنند.…

  • تعدادِ زیادی تاس
    نگار وکیلی
    تعدادِ زیادی تاس

    در این فعالیت دانش‌آموزان تعداد زیادی تاس می‌ریزند و تعداد کل نقطه‌های روآمده را پیدا می‌کنند. آن‌ها در تلاش برای توسعه‌ی راهبردهای کارآمدتر، شمارش گروه‌های مساوی را به ضرب متصل…

  • تخمین بزن و به ۱۰۰ برسان
    نگار وکیلی
    تخمین بزن و به ۱۰۰ برسان

    در این طرح، دانش‌آموزان در مجموعه‌های متفاوتی از اشیا ابتدا ۱۰۰ تا را تخمین می‌زنند و سپس آن‌ها را می‌شمارند و در آخر کاری می‌کنند تا تعداد اشیا در مجموعه‌شان…

  • پازل جدول ۱ تا ۱۰۰
    زهره پندی
    پازل جدول ۱ تا ۱۰۰

    این فعالیت با پازلی از اعداد ۱ تا ۱۰۰ انجام می‌شود و با استفاده از آن، فرصتی برای بیان ایده‌های دانش‌آموزان درباره‌ی اعداد و ارتباط آن‌ها با هم فراهم می‌شود.

  • شمارش چندتا چندتا در جدول ۱ تا ۱۰۰
    زهره پندی
    شمارش چندتا چندتا در جدول ۱ تا ۱۰۰

    در این طرح یادگیری دانش‌آموزان مضرب‌های اعداد مختلف را در جدول ۱ تا ۱۰۰ می‌بینند و تلاش می‌کنند الگوهایی که می‌بینند را توصیف کنند و برای درستی آن دلیل بیاورند.

  • قطعه‌های جدول ۱ تا ۱۰۰
    زهره پندی
    قطعه‌های جدول ۱ تا ۱۰۰

    در این فعالیت بچه‌ها قطعه‌هایی از جدول ۱ تا ۱۰۰ که به صورت ناقص در اختیارشان قرار گرفته را کامل می‌کنند. این کار فرصتی برای بیان ایده‌های دانش‌آموزان درباره‌ی اعداد…

  • حدس اعداد در جدول ۱ تا ۱۰۰
    حدس اعداد در جدول ۱ تا ۱۰۰

    در این بازی دانش‌آموزان تلاش می‌کنند با طرح پرسش‌هایی که پاسخ آن‌ها بله یا خیر است، عددی که دوستشان انتخاب کرده را پیدا کنند. بازی حدس بزن در جدول ۱…

  • جای عددها در جدول ۱ تا ۱۰۰
    زهره پندی
    جای عددها در جدول ۱ تا ۱۰۰

    در این طرح، بچه‌ها جای اعداد را در جدول ۱ تا ۱۰۰ پیدا می‌کنند. این فعالیت فرصت مناسبی برای کاوش بچه‌ها روی جدول ۱ تا ۱۰۰ و موضوع ارزش مکانی…

  • الگوها در جدول ۱ تا ۱۰۰
    زهره پندی
    الگوها در جدول ۱ تا ۱۰۰

    در این فعالیت بچه‌ها تلاش می‌کنند در جدول ۱ تا ۱۰۰ الگوهایی ببینند و آن الگوها را به شکلی قابل فهم بیان کنند. پیدا کردن رابطه‌ها، ساختن الگوها، بیان ایده‌ها…