۱۰۰۰ متر یعنی تا کجا؟

۱۷۴

چکیده

در این طرح یادگیری از دانش‌آموزان خواسته می‌شود به صورت حدودی، ۱۰۰۰ متر را مشخص کنند. بدین سبب دانش‌اموزان اعداد را در یک مقایسه‌ی طولی نسبت به هم می‌بینند و حسی از اندازه‌ی یک عدد نسبت به اعداد دیگر پیدا می‌کنند.

۱۰۰۰ متر یعنی تا کجا؟

فرض کنید از جایی که هستیم شروع کنیم و ۱۰۰۰ متر جلو برویم، به نظرتان به کجا می‌رسیم؟

برای انجام دادن این کار به صورت عملی چه ایده‌ای دارید؟

شرح فعالیت

دانش‌آموزان را در جریان فعالیت قرار دهید. به آن‌ها بگویید که قرار است امروز بررسی کنیم که ۱۰۰۰ متر تقریباْ تا کجا می‌شود؟ فکر می‌کنید برای اینکه این کار را انجام دهید، نیاز دارید چه چیزهایی را بدانید؟ ایده‌های بچه‌ها را بشنوید. احتمالاْ یکی از نظرات این خواهد بود که ابتدا باید بدانیم یک متر حدوداْ چقدر است (در صورت مطرح نشدن این ایده، شما خودتان مطرح کنید و نظر بچه‌ها را در مورد این ایده بپرسید). بدین منظور انداز‌ه‌ی یک متر را به بچه‌ها معرفی کنید و از آن‌ها بخواهید قدم معمولی خود را با یک متر مقایسه کنند.


سپس از آن‌ها بخواهید در صورت امکان، پایشان را طوری باز کنند که بتوانند یک متر را با یک قدم (یا با دو قدم) بروند. آن‌ها باید چند بار این کار را انجام دهند و یک معیار شخصی برای یک متر پیدا کنند.
حالا از بچه‌ها بخواهید حدس بزنند یک طول، مثلا طول راهرو چند متر است و سپس آن را با قدم‌هایشان اندازه بگیرند و هر کدام بگویند با توجه به اندازه‌گیری انجام شده، فکر می‌کنند طول راهرو چند متر است. یک بار هم طول را با متر اندازه بگیرند و ببینند معیاری که برای اندازه گرفتن طول بر حسب متر با کمک قدم‌هایشان ساخته‌اند، چقدر خطا دارد.
در ادامه این سوال را مطرح کنید:

  • ۱۰۰۰ متر یعنی تا کجا؟

پاسخ‌های بچه‌ها را بشنوید. سپس از بچه‌ها بخواهید پرچم‌هایی با علامت‌های «شروع»، «۱۰۰ متر»، «۲۰۰ متر»، «۳۰۰ متر»، «۴۰۰ متر»، «۵۰۰ متر»، «۶۰۰ متر»، «۷۰۰ متر»، «۸۰۰ متر»، «۹۰۰ متر» و «۱۰۰۰ متر» طراحی و آماده کنند.


در ادامه شما و بچه‌ها از یک جای مشخص، مثلا در مدرسه پیاده‌روی را شروع کنید، پرچم «شروع» را در آن‌جا بکارید یا بچسبانید و هر یک با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اندازه‌گیری طول، متر یا با کمک قدم‌هایی که برای اندازه‌گیری بر حسب متر مناسب هستند، مسیر را اندازه بگیرید و پرچم‌های بعدی را در فاصله‌های مناسب بکارید.

نمونه‌ای از پرچم طراحی شده توسط دانش‌آموزان

بازاندیشی

بعد از بازگشتن به مدرسه تدارک یک گفت‌و گوی جمعی را ببینید و از دانش‌آموزان بپرسید:

  • در فعالیت امروز، چه چیزی برایتان جالب بود؟
  • چه سوالی هنوز برایتان باقی مانده است؟
  • می‌توانید این فعالیت را با عددهای شاخص کوچکتری مثل ۱۰۰ یا ۵۰۰ اجرا کنید، ۱۰۰۰ متر پیاده‌روی شاید برای بچه‌ها کمی سخت باشد. می‌توانید برگشت را با وسیله‌ی نقلیه برگردید.
  • می‌توانید همین فعالیت را به جای متر با یک واحد غیر استاندارد کوچکتر انجام دهید. موضوع اصلی در این فعالیت حس کردن بزرگی ۱۰۰۰ است؛ البته تجربه این فعالیت با استفاده از واحد متر می‌تواند به بچه‌ها در تخمین اندازه‌ها کمک کند.
  • معمولا برای نمایش عدد ۱۰۰۰ از یک مکعب با ابعاد ۱۰ استفاده می‌شود که نسبت ۱ و ۱۰۰۰ را به‌خوبی نشان نمی‌دهد، مدل‌های طولی مانند این فعالیت و مدل‌های مساحتی مانند فعالیتِ «۱۰۰۰ خانه، یعنی چقدر؟»، نسبت ۱ و ۱۰۰۰ را بهتر نمایش می‌دهد.
  • می‌توانید بعد از انجام این فعالیت، یک نقشه از راه‌های کشور را نشان دهید و همراه بچه‌ها، شهر‌هایی را که در فاصله صد، چند صد و هزار کیلومتری قرار دارند، پیدا کنید.

هیچ منبع آموزشی‌ای در این طرح درس استفاده نشده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *