-
ماشین جمع با ۲
در این طرح یادگیری بچهها با استفاده از ماشین حساب یک ماشین جمع میسازند و به این ترتیب فرصت خوبی دارند که الگوهایی را در جمع اعداد کشف کنند و…
-
نقاشیهای سرعتی هندسه
در این فعالیت بچهها تلاش میکنند نقاشیها را بعد از چند ثانیه دیدن در دفترشان ثبت کنند. آنها تلاش میکنند به کمک واژههای حوزهی هندسه نقاشیها را توصیف کنند.
-
عددهای مریخی
در این فعالیت دانشآموزان تلاش میکنند تا عددهای زمینی مربوط به عددهای مریخی مطرح شده را بیابند. این فعالیت به تقویت و گسترش درک دانشآموزان از اعداد و ارزشمکانی و…
-
عدد کی بزرگتره؟
در این طرح یادگیری بچهها به کمک پرتاب تاس یک عدد میسازند. آنها قرار است در بازی تلاش کنند که عددشان بزرگتر عدد از نفر مقابل باشد.
-
استدلال در حوزهی شکلهای هندسی
در این فعالیت تعدادی کارت که بر روی آنها، گزارههایی در مورد شکلهای هندسی نوشتهشده است، در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد تا آنها در مورد اینکه آیا آن گزارهها همیشه…
-
استدلال در حوزهی اعداد
در این فعالیت تعدادی کارت که بر روی آنها، گزارههایی در مورد عددها نوشتهشده است، در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد تا آنها در مورد اینکه آیا آن گزارهها همیشه درست…
-
استدلال هندسی با کاغذ و تا
در این طرح یادگیری، دانشآموزان درگیر یک فعالیت کاغذ و تا میشوند. تمرین توضیح و استدلال در مورد درستیِ کار از اهمیت بیشتری نسبت به پیدا کردن صرفا پاسخ برخوردار…
-
مسابقهی اسبها با دو تاس
در این طرح یادگیری یک بازی شانسی معروف معرفی شده است. در این بازی با جمع اعداد روآمده از پرتاب دو تاس سر و کار داریم.
-
چند تا کسر یک دوم میبینی؟
در این فعالیت، دانشآموزان برای یافتن کسر «یکدوم» در یک تصویر پیچیده تلاش میکنند. با این کار درک عمیق و منعطفی را از «یکدوم» و نسبت آن با «یک» پیدا…
-
تقسیم شکلها به قسمتهای هممساحت
در این طرح یادگیری دانشآموزان بررسی میکنند که مساحت قسمتهای مختلف شکل با هم مساوی است یا نه. تقسیم شکلها به قسمتهای هممساحت به دانش هندسه و اندازهگیری کودک نیاز…
-
مکانیابی
در این فعالیت، دانشآموزان در گروههای دو نفره با استفاده از صفحه و مهره، یک بازی در رابطه با مکانیابی انجام میدهند.
-
چندضلعیها در صفحه
در این فعالیت دانشآموزان تلاش میکنند یک چندضلعی با طولانیترین محیط ممکن را بر روی تخته میخی بسازند و در مورد پیدا کردن محیط چندضلعیها کاوش کنند.
-
قدم زدن تصادفی
در این طرح یادگیری، یک بازی شانسی معروف معرفی شده است. این بازی شبیه قدم زدن تصادفی است و با یک سکه انجام میشود.
-
پیدا کردن اعداد از روی ب.ش.م. و ک.م.م.
در این فعالیت بچهها قرار است اعداد را از روی ب.ش.م. و ک.م.م. آنها پیدا کنند. این فعالیت به بچهها کمک میکند که تفاوتهای ب.ش.م. و ک.م.م. را دقیقتر ببینند…
-
دوز اعداد صحیح
این طرح دربارهی یک بازی جمع و تفریق اعداد صحیح است که میتواند در مقطعی از کلاس، جایگزین تمرینهای تکراری شود و فرصت فعالیتی عمیقتر را در اختیار دانشآموزان قرار…
-
مسابقهی اسبها با یک تاس
در این فعالیت یک بازی شانسی معروف معرفی شده است، بازی شبیه مسابقهی اسبها است و با یک تاس انجام میشود.
-
موازی، متقاطع و عمود بر هم
در این فعالیت، دانشآموزان تلاش میکنند تا خطهای موازی، متقاطع و عمود بر هم را در بین تعدادی از خطوط بیابند و مشخص کنند.
-
نمودارهای درختی تجزیهی ۹۰
در این طرح یادگیری دانشآموزان تلاش میکنند که پیدا کنند برای یک عدد به چند روش میتوان نمودار درختی رسم کرد. این کار فرصتی برای کاوش روی موضوع شمارش (ترکیبیات)…
-
وسط ضلعهای مثلث و «دیگر هیچ»
در این طرح یادگیری، ایدهی طرح مسئله آمده است. موضوع مسئله تشابه است و فعالیت آنقدر باز طراحی شده است که هر دانشآموز میتواند با توجه به علاقه و تواناییهای…
-
وسط ضلعهای مثلث و «چه میشد اگر؟»
در این طرح یادگیری، ایدهی طرح مسئله با راهبرد تغییر مسئله آمده است. موضوع مسئله تشابه است.
-
تخمین تعداد درختان
در این طرح یادگیری دانشآموزان به روشهای مختلف تعداد درختهای جوان و کهنسال را در تصویری از یک جنگل تخمین میزنند.
-
الگوها در جدول جمع
در این طرح یادگیری، دانش آموزان دربارهی الگوها و رابطههایی که در جدول جمع میبینند، استدلال میکنند و ایدههایشان را با هم به اشتراک می گذارند.
-
چهارضلعیها روی جدول ضرب
در این طرح به کمک حرکت دادن چهارضلعیها روی جدول ضرب، فرصتی برای فکر کردن به اعداد و روابط میان آنها و عملیات اعداد طبیعی فراهم شده است.
-
چهارضلعیها روی جدول جمع
در این طرح به کمک حرکت دادن چهارضلعیها روی جدول جمع، فرصتی برای فکر کردن به اعداد و روابط میان آنها و عملیات اعداد طبیعی فراهم شده است.
-
الگوهایی مشابه با الگوی خانههای رنگی
در این طرح یادگیری، الگویی در جدول اعداد در کلاس طرح میشود و فرصتی برای توصیف آن الگو و باز تولید الگوهای مشابه آن فراهم میگردد.
-
بازی با دو چرخنده
در این طرح یک بازی احتمالاتی مطرح شده است که کارتهای بازی آن را خود دانشآموزان طراحی میکنند. این طراحی فرصتی برای فکر کردن به احتمال رخ دادن هر پیشامد…
-
تعدادِ زیادی تاس
در این فعالیت دانشآموزان تعداد زیادی تاس میریزند و تعداد کل نقطههای روآمده را پیدا میکنند. آنها در تلاش برای توسعهی راهبردهای کارآمدتر، شمارش گروههای مساوی را به ضرب متصل…