هرکس یکی از اسبها را انتخاب میکند و بازی آغاز میشود. یک تاس انداخته میشود و عدد روی تاس تعیین میکند که کدام اسب باید یک خانه جلو برود.
برنده کسی است که اسبش زودتر به خانهی پایان برسد.
شرح فعالیت
گام اول؛ مواجهه
این فعالیت در قالب یک بازی ۲ تا ۶ نفره انجام میشود. از دانشآموزان بپرسید که آیا تا به حال مسابقهی اسب دوانی دیدهاند؟ چه چیزی در مورد این مسابقه میدانند؟ چه نظری در مورد آن دارند؟
سپس به آنها بگویید که امروز میخواهیم یک بازی انجام دهیم که اسم آن «مسابقهی اسبها» است ولی این بازی بر روی یک صفحهی بازی، به جای میدان مسابقه و با استفاده از مهره، به جای اسب انجام خواهد شد.
گام دوم؛ بازی گروهی
برای انجام این بازی، دانشآموزان را به گروههای ۲، ۳، ۴، ۵ یا ۶ نفره تقسیم کنید و به هر گروه، یک صفحهی بازی و یک تاس و همچنین به هر یک از بازیکنان یک مهره بدهید.
نحوهی انجام بازی را برای دانشآموزان توضیح دهید و از آنها بخواهید تا در گروههایشان بازی را انجام دهند. پیشنهاد میشود نحوهی انجام بازی را به صورت کتبی هم در دسترس دانشآموزان قرار بدهید.
نحوهی انجام بازی
با توافق همدیگر، هر کدام یک ردیف را انتخاب کنید و مهرهی خود را در خانهی شروع آن ردیف – جایی که شکل اسب کشیده شده است – قرار دهید.
یک نفر میتواند مسئول پرتاب تاس شود یا اینکه نوبتی تاس بیندازید.
قبل از شروع بازی، نتیجه را پیشبینی کنید. یعنی پیشبینی کنید که کدام اسب، زودتر از همه به خط پایان خواهد رسید. شمارهی این اسب را در برگهی خودتان بنویسید.
هر بار که تاس پرتاب میشود، عدد روی تاس را بخوانید. اگر کسی مهرهاش روی آن ردیف است، باید آن را یک خانه جلو ببرد. مثلا وقتی تاس را پرتاب میکنید و عدد ۳ رو میآید، باید نگاه کنیم که روی ردیف شمارهی ۳ مهرهای هست یا نه. اگر در این ردیف مهرهای باشد باید یک خانه جلو برود. اگر روی ردیف مربوط به عدد تاس مهرهای نبود دوباره تاس را پرتاب کنید.
بازی با رسیدن اولین مهره به خانهی پایان تمام میشود. مسیر این اسب برنده که زودتر به نقطهی پایان رسیده است را از اول تا آخر رنگ کنید. صاحب مهره میتواند در دور بعدی مسئول پرتاب تاس شود. دور بعدی با یک صفحهی جدید بازی را انجام دهید.
وقتی بازی تمام شد پیشبینی خود را چک کنید. آیا همان اسبی که پیشبینی کرده بودید، زودتر از سایر اسبها به خط پایان رسید؟
برگههایتان را به دوستان دیگرتان نشان دهید و برگههای آنها را هم ببینید.
حین انجام بازی به گروهها سر بزنید و به گفتوگوهای دانشآموزان با یکدیگر گوش دهید. میتوانید از آنها بپرسید:
- فکر میکنید که اسبِ شمارهی چند، زودتر به خط پایان برسد؟ چرا؟
به دلایل دانشآموزان گوش دهید. پیشنهاد میشود دلایل آنها را در برگهای با نام خودشان ثبت کنید. اگر در چند فعالیت این کار را انجام دهید میتوانید به مرور نحوهی توسعهی درک احتمالاتی هر یک از دانشآموزان را بررسی کنید.
گام سوم؛ گفتوگوی جمعی
بعد از اینکه گروهها چندین دور، بازی را انجام دادند، آنها را گرد هم آورید و گفتوگوی جمعی را آغاز کنید. از دانشآموزان بپرسید:
- در هر دور بازی، اسب شمارهی چند در گروه شما، زودتر به خط پایان رسید؟
- آیا نتیجهی هر دور بازی با پیشبینی شما قبل از شروع بازی، یکی بود؟ فکر میکنید دلیل آن چیست؟
- اگر بخواهید یک دور دیگر بازی کنید آیا می توانید با قاطعیت پیشبینی کنید که کدام اسب زودتر به خط پایان میرسد؟ چرا؟
- وقتی یک تاس ۶ وجهی را پرتاب میکنیم، چه عددهایی ممکن است که رو بیایند؟ کدام عدد بیشتر احتمال دارد که رو بیاید؟ چرا؟
در نهایت میتوانید صفحههای بازی رنگ شدهی گروهها را برای مشاهدهی همگان بر روی دیوار نصب کنید.
گام چهارم؛ بازاندیشی
در پایان میتوانید از دانشآموزان بپرسید:
- چه چیزی در این بازی برای شما جالب بود؟
دیدگاهتان را بنویسید