-
عدد کی بزرگتره؟
در این طرح یادگیری بچهها به کمک پرتاب تاس یک عدد میسازند. آنها قرار است در بازی تلاش کنند که عددشان بزرگتر عدد از نفر مقابل باشد.
-
دوز ضربی با محور
در این طرح یادگیری، یک نوع بازی دوز ضربی معرفی شدهاست. انجام این بازی فرصتی برای تمرین ضرب اعداد ۱ تا ۹ و استفاده از ارتباط ضرب و تقسیم جهت…
-
حاصل ضرب دو رقمی با ضربهای دیگر
در این فعالیت، دانشآموزان راهحلهای ابداعی خود برای یافتن حاصل ضرب دو عدد دو رقمی را ارائه میکنند و معلم تلاش میکند تا ایدههای آنها را به کمک روش مساحتی…
-
استدلال در حوزهی اعداد
در این فعالیت تعدادی کارت که بر روی آنها، گزارههایی در مورد عددها نوشتهشده است، در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد تا آنها در مورد اینکه آیا آن گزارهها همیشه درست…
-
استدلال هندسی با کاغذ و تا
در این طرح یادگیری، دانشآموزان درگیر یک فعالیت کاغذ و تا میشوند. تمرین توضیح و استدلال در مورد درستیِ کار از اهمیت بیشتری نسبت به پیدا کردن صرفا پاسخ برخوردار…
-
سرنخ از باقیماندهی تقسیم
بازی معرفی شده در این طرح، یک بازی دو نفره است که دانشآموزان در حین انجام آن از با باقیماندهی تقسیم سر و کار دارند. آنها با تعیین باقیمانده به…
-
مسابقهی اسبها با دو تاس
در این طرح یادگیری یک بازی شانسی معروف معرفی شده است. در این بازی با جمع اعداد روآمده از پرتاب دو تاس سر و کار داریم.
-
بازی با جفتها
در این طرح یادگیری بچهها بین تعدادی حاصلضرب دنبال الگوهایی میگردند و تلاش میکنند برای درستی این الگوها در حد توان خود دلیل بیاورند.
-
قدم زدن تصادفی
در این طرح یادگیری، یک بازی شانسی معروف معرفی شده است. این بازی شبیه قدم زدن تصادفی است و با یک سکه انجام میشود.
-
مسابقهی اسبها با یک تاس
در این فعالیت یک بازی شانسی معروف معرفی شده است، بازی شبیه مسابقهی اسبها است و با یک تاس انجام میشود.
-
وسط ضلعهای مثلث و «دیگر هیچ»
در این طرح یادگیری، ایدهی طرح مسئله آمده است. موضوع مسئله تشابه است و فعالیت آنقدر باز طراحی شده است که هر دانشآموز میتواند با توجه به علاقه و تواناییهای…
-
وسط ضلعهای مثلث و «چه میشد اگر؟»
در این طرح یادگیری، ایدهی طرح مسئله با راهبرد تغییر مسئله آمده است. موضوع مسئله تشابه است.
-
تخمین تعداد درختان
در این طرح یادگیری دانشآموزان به روشهای مختلف تعداد درختهای جوان و کهنسال را در تصویری از یک جنگل تخمین میزنند.
-
الگوها در جدول ضرب
در جدول ضرب، الگوهای مختلفی میتوان پیدا کرد. این طرح یادگیری فرصتی برای جستجو در این جدول و پیدا کردن الگوها و رابطهها در آن برای دانشآموزان فراهم میکند.
-
نمودار شکلکها
در این فعالیت ابتدا از دانشآموزان خواسته میشود تا نموداری را تفسیر کنند و سپس نمودار دلخواه خود را ایجاد کنند. این فعالیت فرصتی در اختیار دانشآموزان قرار میدهد تا…
-
به تصویر کشیدن اعداد ۱ تا ۳۵
در این فعالیت، دانش آموزان نوعی از چیدمان اعداد ۱ تا ۳۵ را میبینند و تلاش میکنند که الگوهایی در این نمایش پیدا کنند و این الگوها را توصیف کنند.…
-
تعدادِ زیادی تاس
در این فعالیت دانشآموزان تعداد زیادی تاس میریزند و تعداد کل نقطههای روآمده را پیدا میکنند. آنها در تلاش برای توسعهی راهبردهای کارآمدتر، شمارش گروههای مساوی را به ضرب متصل…
-
مرتب کردن شکلهای هندسی
در این فعالیت دانشآموزان با توجه به ویژگیهای مختلف شکلهای هندسی، الگوهایی با آنها میسازند.
-
دستهبندی اشیاء
در این طرح یادگیری بچهها اشیایی از محیط اطرافشان را انتخاب و آنها را با توجه به ویژگیهایشان دستهبندی میکنند. این فعالیت فرصت خوبی برای بچهها فراهم میکند که به…
-
دستهبندی شکلکها
در این طرح یادگیری دانشآموزان تلاش میکنند شکلکها را با توجه به ویژگیهای مختلف دستهبندی کنند. این فعالیت به بچهها کمک میکند که روی ویژگیهای شکلکها تمرکز کنند و بیان…
-
شمارش چندتا چندتا در جدول ۱ تا ۱۰۰
در این طرح یادگیری دانشآموزان مضربهای اعداد مختلف را در جدول ۱ تا ۱۰۰ میبینند و تلاش میکنند الگوهایی که میبینند را توصیف کنند و برای درستی آن دلیل بیاورند.
-
نزدیکترین حاصل به ۱۰۰
در این فعالیت دانشآموزان با ریختن تاس تلاش میکنند عبارتهای ضربی بسازند که حاصل آنها تا حد امکان به ۱۰۰ نزدیک باشد. این فعالیت فرصتی برای کاوش روی ضرب اعداد…