-
مقایسهی چند کسر
در این طرح یادگیری بچهها چند کسر را به کمک روشهای مختلف ابداعی و رسمی با هم مقایسه میکنند. این کار به آنها کمک میکند که درکشان را از کسرها…
-
استدلال در حوزهی شکلهای هندسی
در این فعالیت تعدادی کارت که بر روی آنها، گزارههایی در مورد شکلهای هندسی نوشتهشده است، در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد تا آنها در مورد اینکه آیا آن گزارهها همیشه…
-
معرفی نیمساز و عمود منصف
در این فعالیت، دانشآموزان تلاش میکنند تا روشی برای رسم نیمساز و عمودمنصف پیدا کنند.
-
استدلال هندسی با کاغذ و تا
در این طرح یادگیری، دانشآموزان درگیر یک فعالیت کاغذ و تا میشوند. تمرین توضیح و استدلال در مورد درستیِ کار از اهمیت بیشتری نسبت به پیدا کردن صرفا پاسخ برخوردار…
-
کدام شکل با بقیه فرق میکند؟
در این طرح یادگیری، دانشآموزان برای متفاوت بودن یک شکل در بین چهار شکل دلیلی ارائه میدهند. این فعالیت، بستری برای استفاده از واژههای هندسی و فرصتی برای به اشتراکگذاری…
-
کسر در نقاشیها
در این فعالیت دانشآموزان تلاش میکنند تا مقدار کسری مربوط به هر رنگ را در تعدادی نقاشی هنری تعیین کنند. این فعالیت میتواند شروعی برای درک نیاز به قطعههای هماندازه…
-
چند تا کسر یک دوم میبینی؟
در این فعالیت، دانشآموزان برای یافتن کسر «یکدوم» در یک تصویر پیچیده تلاش میکنند. با این کار درک عمیق و منعطفی را از «یکدوم» و نسبت آن با «یک» پیدا…
-
تقسیم شکلها به قسمتهای هممساحت
در این طرح یادگیری دانشآموزان بررسی میکنند که مساحت قسمتهای مختلف شکل با هم مساوی است یا نه. تقسیم شکلها به قسمتهای هممساحت به دانش هندسه و اندازهگیری کودک نیاز…
-
مکانیابی
در این فعالیت، دانشآموزان در گروههای دو نفره با استفاده از صفحه و مهره، یک بازی در رابطه با مکانیابی انجام میدهند.
-
شکلهایی با محیط یکسان
در این طرح یادگیری دانشآموزان روی کاغذ شطرنجی مستطیلها و چندضلعیهایی با محیط ۳۶ واحد میسازند و تلاش میکنند الگوهایی که در این شکلها میبینند را توصیف کنند. این فعالیت…
-
چندضلعیها در صفحه
در این فعالیت دانشآموزان تلاش میکنند یک چندضلعی با طولانیترین محیط ممکن را بر روی تخته میخی بسازند و در مورد پیدا کردن محیط چندضلعیها کاوش کنند.
-
سانتیگراد به فارنهایت
سارا و دارا، دو روش برای تبدیل درجهی سانتیگراد به فارنهایت پیشنهاد کردهاند. در این طرح به مقایسهی این دو روش میپردازیم.
-
موازی، متقاطع و عمود بر هم
در این فعالیت، دانشآموزان تلاش میکنند تا خطهای موازی، متقاطع و عمود بر هم را در بین تعدادی از خطوط بیابند و مشخص کنند.
-
وسط ضلعهای مثلث و «دیگر هیچ»
در این طرح یادگیری، ایدهی طرح مسئله آمده است. موضوع مسئله تشابه است و فعالیت آنقدر باز طراحی شده است که هر دانشآموز میتواند با توجه به علاقه و تواناییهای…
-
وسط ضلعهای مثلث و «چه میشد اگر؟»
در این طرح یادگیری، ایدهی طرح مسئله با راهبرد تغییر مسئله آمده است. موضوع مسئله تشابه است.
-
چهارضلعیها روی جدول ضرب
در این طرح به کمک حرکت دادن چهارضلعیها روی جدول ضرب، فرصتی برای فکر کردن به اعداد و روابط میان آنها و عملیات اعداد طبیعی فراهم شده است.
-
چهارضلعیها روی جدول جمع
در این طرح به کمک حرکت دادن چهارضلعیها روی جدول جمع، فرصتی برای فکر کردن به اعداد و روابط میان آنها و عملیات اعداد طبیعی فراهم شده است.
-
اندازهگیری طول
در این طرح یادگیری با طرح فعالیتهای متنوع، فرصتی برای تجربههای متنوعی دربارهی اندازهگیری طول، برای دانشآموزان فراهم شده است.
-
۱۰۰۰ متر یعنی تا کجا؟
در این طرح یادگیری از دانشآموزان خواسته میشود به صورت حدودی، ۱۰۰۰ متر را مشخص کنند. بدین سبب دانشاموزان اعداد را در یک مقایسهی طولی نسبت به هم میبینند و…
-
مرتب کردن شکلهای هندسی
در این فعالیت دانشآموزان با توجه به ویژگیهای مختلف شکلهای هندسی، الگوهایی با آنها میسازند.
-
عددهای پشت جدول ۱ تا ۱۰۰
در این طرح میخواهیم عددی را که پشت یک عدد مشخص در جدول ۱ تا ۱۰۰ نوشته شده است، پیدا کنیم. ساختار جدول از یک سو و ویژگیهای بازتاب به…
-
طراحی با مثلث
در این فعالیت از دانشآموزان خواسته میشود تا با استفاده از چهار مثلث قائمالزاویهی متساویالساقین، شکلهای متفاوتی را با رعایت چند شرط مشخص بسازند. این فعالیت دانشآموزان را تشویق میکند…