موضوع: هندسه

  • کدام شکل با بقیه فرق می‌کند؟
    زهره پندینگار وکیلی
    کدام شکل با بقیه فرق می‌کند؟

    در این طرح یادگیری، دانش‌آموزان برای متفاوت بودن یک شکل در بین چهار شکل دلیلی ارائه می‌دهند. این فعالیت، بستری برای استفاده از واژه‌های هندسی و فرصتی برای به اشتراک‌گذاری…

  • نشریه
    تبدیلات هندسی
    تبدیلات هندسی

    در این مقاله از نشریه‌ی برهان، سپیده چمن‌آرا به مبحث تبدیلات هندسی می‌پردازد.

  • پوستر
    کدام شکل با بقیه فرق می‌کند؟
    نگار وکیلی
    کدام شکل با بقیه فرق می‌کند؟

    در هر سری از تصویرهای این پوستر چهار شکل دیده می‌شود و بچه‌ها قرار است راجع به تفاوت‌های آن‌ها با هم صحبت کنند. گفت‌وگو در مورد ویژگی‌های این شکل‌ها، فرصت…

  • نشریه
    تالس و نهضت گرایش به هندسه
    تالس و نهضت گرایش به هندسه

    در این مقاله از نشریه‌ی برهان، سیروس غفاریان در ابتدا بخشی از تاریخ ریاضیات را بخصوص تالس را مورد بررسی قرار میدهد و سپس قضیه‌ی تالس را اثبات میکند.

  • چند تا کسر یک دوم می‌بینی؟
    نگار وکیلی
    چند تا کسر یک دوم می‌بینی؟

    در این فعالیت، دانش‌آموزان برای یافتن کسر «یک‌دوم» در یک تصویر پیچیده تلاش می‌کنند. با این کار درک عمیق و منعطفی را از «یک‌دوم» و نسبت آن با «یک» پیدا…

  • کاربرگ
    یک‌دوم‌هایی که می‌بینم!
    نگار وکیلی
    یک‌دوم‌هایی که می‌بینم!

    در این منبع، دو کاربرگ آمده‌است که در هر یک از کاربرگ‌ها یک تصویر متفاوت برای پیدا کردن یک‌دوم‌ها، قرار داده شده‌است. درجه‌ی پیچیدگی تصاویر با هم متفاوت است.

  • پوستر
    یک‌دو‌م‌هایی که می‌بینم!
    نگار وکیلی
    یک‌دو‌م‌هایی که می‌بینم!

    در این پوستر یک تصویر به نمایش گذاشته شده‌است تا دانش‌آموزان یک‌دوم‌هایی را که در آن می‌بینند، مشخص کنند. این پوستر با دو پس‌زمینه‌ی رنگی و سفید در دسترس است.

  • نشریه
    واژه‌های ریاضی؛ مکعب، مربع
    واژه‌های ریاضی؛ مکعب، مربع

    در این مقاله از نشریه‌ی برهان، شادی بهاری توضیحاتی راجع به اصطلاحات مربع و مکعب در ریاضی می‌دهد.

  • نشریه
    هندسه و مرمت بناهای تاریخی
    هندسه و مرمت بناهای تاریخی

    در این مقاله از نشریه‌ی برهان، احمد و امیرحسین شریفیان ابتدا با ارائه‌ی تاریخ مرمت و هندسه در ایران، شیوه‌ای برای رسم گره‌ای به نام گره هشت چهارلنگه بیان می‌کنند.

  • تقسیم شکل‌ها به قسمت‌های هم‌مساحت
    زهره پندی
    تقسیم شکل‌ها به قسمت‌های هم‌مساحت

    در این طرح یادگیری دانش‌آموزان بررسی می‌کنند که مساحت قسمت‌های مختلف شکل با هم مساوی است یا نه. تقسیم شکل‌ها به قسمت‌های هم‌مساحت به دانش هندسه و اندازه‌گیری کودک نیاز…

  • نشریه
    کمان دایره و زاویه
    کمان دایره و زاویه

    در این مقاله از نشریه برهان، پرویز شهریاری مبحث کمان دایره و زوایه را ارائه می‌دهد.

  • مکان‌یابی
    زهره پندی
    مکان‌یابی

    در این فعالیت، دانش‌آموزان در گروه‌های دو نفره با استفاده از صفحه و مهره، یک بازی در رابطه با مکان‌یابی انجام می‌دهند.

  • چندضلعی‌ها در صفحه
    نگار وکیلی
    چندضلعی‌ها در صفحه

    در این فعالیت دانش‌آموزان تلاش می‌کنند یک چندضلعی با طولانی‌ترین محیط ممکن را بر روی تخته میخی بسازند و در مورد پیدا کردن محیط چندضلعی‌ها کاوش کنند.

  • پوستر
    چندضلعی‌ها و غیر چندضلعی‌ها
    نگار وکیلی
    چندضلعی‌ها و غیر چندضلعی‌ها

    در این پوستر، چند شکل می‌بینیم که بعضی از آن‌ها چندضلعی هستند و بعضی چندضلعی نیستند. دیدن این مثال‌ها و نامثال‌ها فرصت مناسبی را برای گفت‌وگو در مورد ویژگی‌های چندضلعی‌‌ها…

  • ابزار کاغذی
    کارت‌های شروط چندضلعی‌ها در صفحه
    نگار وکیلی
    کارت‌های شروط چندضلعی‌ها در صفحه

    در فعالیت «شکل‌ها در صفحه» بچه‌ها قرار است شکل‌هایی را با بیشترین محیط ممکن و شرایط مشخصی بسازند. این کارت‌ها شرایط هر شکل را مشخص می‌کنند.

  • پوستر
    محیط چندضلعی
    محیط چندضلعی

    محیط یک چندضلعی غیر منتظم و چگونگی محاسبه‌ی آن در این پوستر مد نظر می‌باشد.

  • ابزار کاغذی
    تخته‌ی میخی
    نگار وکیلی
    تخته‌ی میخی

    تخته‌های میخی از ابزارهایی هستند که در فعالیت‌های متنوعی در کلاس ریاضی استفاده می‌شوند. ابزار کاغذی تخته‌ی میخی، می‌تواند برای ثبت نتیجه‌ی کار بچه‌ها با تخته‌ی میخی کاربرد داشته باشد…

  • نشریه
    رابطه‌ی فیثاغورس، اثبات و کاربردهای آن
    رابطه‌ی فیثاغورس، اثبات و کاربردهای آن

    در این مقاله از نشریه‌ی برهان، موسی هاشملو ابتدا توضیحاتی درمورد مکتب فیثاغورس و سپس روش‌هایی برای اثبات رابطه‌ی فیثاغورس ارائه می‌دهد.

  • موازی، متقاطع و عمود بر هم
    زهره پندی
    موازی، متقاطع و عمود بر هم

    در این فعالیت، دانش‌آموزان تلاش می‌کنند تا خط‌های موازی، متقاطع و عمود بر هم را در بین تعدادی از خطوط بیابند و مشخص کنند.

  • کاربرگ
    موازی، متقاطع و عمود بر هم
    زهره پندی
    موازی، متقاطع و عمود بر هم

    در این کاربرگ قرار است دانش‌آموزان، خطوط موازی، متقاطع و عمود بر هم را مشخص کنند.