• بازی دوز ضربی با مهره‌های طلقی
    زهره پندی
    بازی دوز ضربی با مهره‌های طلقی

    در این طرح یادگیری، یک نوع بازی دوز ضربی معرفی شده‌است. در این بازی که به کمک دو تاس انجام می‌شود، پیدا کردن حاصل ضرب اعداد ۱ تا ۶ تمرین…

  • دوز ضربی با محور
    زهره پندی
    دوز ضربی با محور

    در این طرح یادگیری، یک نوع بازی دوز ضربی معرفی شده‌است. انجام این بازی فرصتی برای تمرین ضرب اعداد ۱ تا ۹ و استفاده از ارتباط ضرب و تقسیم جهت…

  • بازنماییِ مساحتیِ روش‌های ضرب
    زهره پندینگار وکیلی
    بازنماییِ مساحتیِ روش‌های ضرب

    در این فعالیت، دانش‌آموزان راه‌حل‌های ابداعی خود برای یافتن حاصل ضرب دو عدد را ارائه‌ می‌کنند و معلم ایده‌های آن‌ها را به کمک روش مساحتی بازنمایی می‌کند.

  • ساخت حاصل ضرب با ضرب‌های کوچک‌تر
    زهره پندی
    ساخت حاصل ضرب با ضرب‌های کوچک‌تر

    در این طرح یادگیری دانش‌آموزان تلاش می‌کنند به کمک کاغذ شطرنجی و خرد کردن آن به بخش‌های کوچک‌تر، یک حاصل ضرب را به کمک چند حاصل ضرب دیگر به دست…

  • استدلال در حوزه‌ی اعداد
    نگار وکیلی
    استدلال در حوزه‌ی اعداد

    در این فعالیت تعدادی کارت که بر روی آن‌ها، گزاره‌هایی در مورد عددها نوشته‌شده است، در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا آن‌ها در مورد اینکه آیا آن گزاره‌ها همیشه درست…

  • کدام شکل با بقیه فرق می‌کند؟
    زهره پندینگار وکیلی
    کدام شکل با بقیه فرق می‌کند؟

    در این طرح یادگیری، دانش‌آموزان برای متفاوت بودن یک شکل در بین چهار شکل دلیلی ارائه می‌دهند. این فعالیت، بستری برای استفاده از واژه‌های هندسی و فرصتی برای به اشتراک‌گذاری…

  • تقسیم شکل‌ها به قسمت‌های هم‌مساحت
    زهره پندی
    تقسیم شکل‌ها به قسمت‌های هم‌مساحت

    در این طرح یادگیری دانش‌آموزان بررسی می‌کنند که مساحت قسمت‌های مختلف شکل با هم مساوی است یا نه. تقسیم شکل‌ها به قسمت‌های هم‌مساحت به دانش هندسه و اندازه‌گیری کودک نیاز…

  • مکان‌یابی
    زهره پندی
    مکان‌یابی

    در این فعالیت، دانش‌آموزان در گروه‌های دو نفره با استفاده از صفحه و مهره، یک بازی در رابطه با مکان‌یابی انجام می‌دهند.

  • ماشین‌های «چند برابر کُن»
    ماشین‌های «چند برابر کُن»

    این فعالیت برای مواجهه‌ی اولیه با مفهوم «چند برابر کردن» طراحی شده است. استفاده از قالب ماشین‌های ورودی-خروجی مزایایی دارد که در شرح فعالیت از آن صحبت کرده‌ام.

  • بازی با جفت‌ها
    نگار وکیلی
    بازی با جفت‌ها

    در این طرح یادگیری بچه‌ها بین تعدادی حاصل‌ضرب دنبال الگوهایی می‌گردند و تلاش می‌کنند برای درستی این الگوها در حد توان خود دلیل بیاورند.

  • مساحت شکل‌های پاره پوره
    مساحت شکل‌های پاره پوره

    این فعالیت چالشی است برای کنجکاو کردن کودکان نسبت به راه‌های دیگر شمارش مربع‌های واحد سطح در شکل‌هایی که از مستطیل و مربع درست شده‌اند.

  • چند برابری
    چند برابری

    در این طرح یادگیری بچه‌های روی مفهوم «چند برابری» کار می‌کنند. این فعالیت با کار روی این مفهوم، ضرب را به عنوان عملگری مستقل از جمع معرفی می‌کند.

  • تقسیم شراکتی بیسکویت‌ها
    نگار وکیلی
    تقسیم شراکتی بیسکویت‌ها

    در این فعالیت قرار است ۳۶ بیسکویت به طور مساوی بین تعدادی کودک تقسیم شود. این فعالیت فرصتی است که دانش آموزان عمیقاً در مورد اعداد فکر کنند، به طور…

  • الگوها در جدول ضرب
    زهره پندی
    الگوها در جدول ضرب

    در جدول ضرب، الگوهای مختلفی می‌توان پیدا کرد. این طرح یادگیری فرصتی برای جستجو در این جدول و پیدا کردن الگوها و رابطه‌ها در آن برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

  • غول بزرگ و غول کوچک
    غول بزرگ و غول کوچک

    در این فعالیت بچه‌ها مسئله‌ای مرتبط با دو غول را حل می‌کنند که طول قدم‌های متفاوتی دارند اما دوست دارند با هم راه بروند. حل این مسئله‌ها فرصتی برای تعمق…

  • به تصویر کشیدن اعداد ۱ تا ۳۵
    نگار وکیلی
    به تصویر کشیدن اعداد ۱ تا ۳۵

    در این فعالیت، دانش آموزان نوعی از چیدمان اعداد ۱ تا ۳۵ را می‌بینند و تلاش می‌کنند که الگوهایی در این نمایش پیدا کنند و این الگوها را توصیف کنند.…

  • تعدادِ زیادی تاس
    نگار وکیلی
    تعدادِ زیادی تاس

    در این فعالیت دانش‌آموزان تعداد زیادی تاس می‌ریزند و تعداد کل نقطه‌های روآمده را پیدا می‌کنند. آن‌ها در تلاش برای توسعه‌ی راهبردهای کارآمدتر، شمارش گروه‌های مساوی را به ضرب متصل…

  • شمارش چندتا چندتا در جدول ۱ تا ۱۰۰
    زهره پندی
    شمارش چندتا چندتا در جدول ۱ تا ۱۰۰

    در این طرح یادگیری دانش‌آموزان مضرب‌های اعداد مختلف را در جدول ۱ تا ۱۰۰ می‌بینند و تلاش می‌کنند الگوهایی که می‌بینند را توصیف کنند و برای درستی آن دلیل بیاورند.