• استدلال در حوزه‌ی شکل‌های هندسی
    نگار وکیلی
    استدلال در حوزه‌ی شکل‌های هندسی

    در این فعالیت تعدادی کارت که بر روی آن‌ها، گزاره‌هایی در مورد شکل‌های هندسی نوشته‌شده است، در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا آن‌ها در مورد اینکه آیا آن گزاره‌ها همیشه…

  • استدلال در حوزه‌ی اعداد
    نگار وکیلی
    استدلال در حوزه‌ی اعداد

    در این فعالیت تعدادی کارت که بر روی آن‌ها، گزاره‌هایی در مورد عددها نوشته‌شده است، در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا آن‌ها در مورد اینکه آیا آن گزاره‌ها همیشه درست…

  • استدلال هندسی با کاغذ و تا
    هوشمند حسن‌نیانگار وکیلی
    استدلال هندسی با کاغذ و تا

    در این طرح یادگیری، دانش‌آموزان درگیر یک فعالیت کاغذ و تا می‌شوند. تمرین توضیح و استدلال در مورد درستیِ کار از اهمیت بیشتری نسبت به پیدا کردن صرفا پاسخ برخوردار…

  • چند تا کسر یک دوم می‌بینی؟
    نگار وکیلی
    چند تا کسر یک دوم می‌بینی؟

    در این فعالیت، دانش‌آموزان برای یافتن کسر «یک‌دوم» در یک تصویر پیچیده تلاش می‌کنند. با این کار درک عمیق و منعطفی را از «یک‌دوم» و نسبت آن با «یک» پیدا…

  • بازی با جفت‌ها
    نگار وکیلی
    بازی با جفت‌ها

    در این طرح یادگیری بچه‌ها بین تعدادی حاصل‌ضرب دنبال الگوهایی می‌گردند و تلاش می‌کنند برای درستی این الگوها در حد توان خود دلیل بیاورند.

  • مساحت شکل‌های پاره پوره
    مساحت شکل‌های پاره پوره

    این فعالیت چالشی است برای کنجکاو کردن کودکان نسبت به راه‌های دیگر شمارش مربع‌های واحد سطح در شکل‌هایی که از مستطیل و مربع درست شده‌اند.

  • وسط ضلع‌های مثلث و «دیگر هیچ»
    زهره پندی
    وسط ضلع‌های مثلث و «دیگر هیچ»

    در این طرح یادگیری، ایده‌ی طرح مسئله آمده است. موضوع مسئله تشابه است و فعالیت آنقدر باز طراحی شده است که هر دانش‌آموز می‌تواند با توجه به علاقه و توانایی‌های…

  • وسط ضلع‌های مثلث‌ و «چه می‌شد اگر؟»
    زهره پندی
    وسط ضلع‌های مثلث‌ و «چه می‌شد اگر؟»

    در این طرح یادگیری، ایده‌ی طرح مسئله با راهبرد تغییر مسئله آمده است. موضوع مسئله تشابه است.

  • الگوها در جدول جمع
    زهره پندی
    الگوها در جدول جمع

    در این طرح یادگیری، دانش آموزان درباره‌ی الگوها و رابطه‌هایی که در جدول جمع می‌بینند، استدلال می‌کنند و ایده‌هایشان را با هم به اشتراک می گذارند.

  • الگوها در جدول ضرب
    زهره پندی
    الگوها در جدول ضرب

    در جدول ضرب، الگوهای مختلفی می‌توان پیدا کرد. این طرح یادگیری فرصتی برای جستجو در این جدول و پیدا کردن الگوها و رابطه‌ها در آن برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

  • ۱۰۰۰ خانه یعنی چقدر؟
    زهره پندی
    ۱۰۰۰ خانه یعنی چقدر؟

    در این طرح یادگیری از دانش‌آموزان خواسته می‌شود تا از کاغذهای شطرنجی، ۱۰۰۰ خانه را جدا کنند. بدین سبب دانش‌آموزان به ترکیب‌های مختلف یک عدد فکر می‌کنند و با بازنمایی…

  • به تصویر کشیدن اعداد ۱ تا ۳۵
    نگار وکیلی
    به تصویر کشیدن اعداد ۱ تا ۳۵

    در این فعالیت، دانش آموزان نوعی از چیدمان اعداد ۱ تا ۳۵ را می‌بینند و تلاش می‌کنند که الگوهایی در این نمایش پیدا کنند و این الگوها را توصیف کنند.…

  • عددهای پشت جدول ۱ تا ۱۰۰
    زهره پندی
    عددهای پشت جدول ۱ تا ۱۰۰

    در این طرح می‌خواهیم عددی را که پشت یک عدد مشخص در جدول ۱ تا ۱۰۰ نوشته شده است، پیدا کنیم. ساختار جدول از یک سو و ویژگی‌های بازتاب به…

  • شمارش چندتا چندتا در جدول ۱ تا ۱۰۰
    زهره پندی
    شمارش چندتا چندتا در جدول ۱ تا ۱۰۰

    در این طرح یادگیری دانش‌آموزان مضرب‌های اعداد مختلف را در جدول ۱ تا ۱۰۰ می‌بینند و تلاش می‌کنند الگوهایی که می‌بینند را توصیف کنند و برای درستی آن دلیل بیاورند.

  • حدس اعداد در جدول ۱ تا ۱۰۰
    حدس اعداد در جدول ۱ تا ۱۰۰

    در این بازی دانش‌آموزان تلاش می‌کنند با طرح پرسش‌هایی که پاسخ آن‌ها بله یا خیر است، عددی که دوستشان انتخاب کرده را پیدا کنند. بازی حدس بزن در جدول ۱…

  • الگوها در جدول ۱ تا ۱۰۰
    زهره پندی
    الگوها در جدول ۱ تا ۱۰۰

    در این فعالیت بچه‌ها تلاش می‌کنند در جدول ۱ تا ۱۰۰ الگوهایی ببینند و آن الگوها را به شکلی قابل فهم بیان کنند. پیدا کردن رابطه‌ها، ساختن الگوها، بیان ایده‌ها…