-
واژههای ریاضی؛ شعاع و قطر
در این مطلب از نشریهی برهان، شادی بهاری توضیحاتی دربارهی دو واژهی شعاع و قطر ارائه میدهد.
-
بازیهای دو نفره؛ جمع و تفریق و …
در این مقاله از نشریهی برهان، چند بازی ریاضی برای کلاس درس و برای کمک به درک بهتر مفاهیمی مثل جمع و تفریق، محیط و مساحت و احتمال توسط زهره…
-
استدلال در حوزهی شکلهای هندسی
در این فعالیت تعدادی کارت که بر روی آنها، گزارههایی در مورد شکلهای هندسی نوشتهشده است، در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد تا آنها در مورد اینکه آیا آن گزارهها همیشه…
-
استدلال در حوزهی شکلهای هندسی
در این منبع، سه سری کارت داریم که بر روی آنها گزارههایی در مورد شکلهای هندسی نوشته شده است. بچهها با بررسی این گزارهها استدلال در این حوزه را تمرین…
-
کرم اندازهگیر
کرم کوچولو با اندازهگیری کردن دم سینهسرخ، گردن مرغ آشتی، نوک توکا و… جان خودش را نجات میدهد و زندگی میکند.
-
استدلال هندسی با کاغذ و تا
در این طرح یادگیری، دانشآموزان درگیر یک فعالیت کاغذ و تا میشوند. تمرین توضیح و استدلال در مورد درستیِ کار از اهمیت بیشتری نسبت به پیدا کردن صرفا پاسخ برخوردار…
-
محاسبهی اوقات شرعی و سرعت چرخش زمین
در این مقاله از نشریهی برهان، کاظم ایرانی روشی برای محاسبهی اوقات شرعی و سرعت چرخش زمین به کمک طول جغرافیایی و یک شهر به عنوان مبدا ارائه میدهد.
-
چند تا کسر یک دوم میبینی؟
در این فعالیت، دانشآموزان برای یافتن کسر «یکدوم» در یک تصویر پیچیده تلاش میکنند. با این کار درک عمیق و منعطفی را از «یکدوم» و نسبت آن با «یک» پیدا…
-
یکدومهایی که میبینم!
در این منبع، دو کاربرگ آمدهاست که در هر یک از کاربرگها یک تصویر متفاوت برای پیدا کردن یکدومها، قرار داده شدهاست. درجهی پیچیدگی تصاویر با هم متفاوت است.
-
یکدومهایی که میبینم!
در این پوستر یک تصویر به نمایش گذاشته شدهاست تا دانشآموزان یکدومهایی را که در آن میبینند، مشخص کنند. این پوستر با دو پسزمینهی رنگی و سفید در دسترس است.
-
واژههای ریاضی؛ مکعب، مربع
در این مقاله از نشریهی برهان، شادی بهاری توضیحاتی راجع به اصطلاحات مربع و مکعب در ریاضی میدهد.
-
تقسیم شکلها به قسمتهای هممساحت
در این طرح یادگیری دانشآموزان بررسی میکنند که مساحت قسمتهای مختلف شکل با هم مساوی است یا نه. تقسیم شکلها به قسمتهای هممساحت به دانش هندسه و اندازهگیری کودک نیاز…
-
شکلهای چند قسمتی
در این ابزار کاغذی، چندین شکل مستطیلی، مثلثی و دایرهای وجود دارند که به روشهای مختلفی به دو، سه یا چهار قسمت تقسیم شدهاند. بررسی مساوی بودن یا نبودن مساحت…
-
مربعهای چهار قسمتی
در این ابزار کاغذی، چندین مربع وجود دارد که هر کدام به روشهای مختلفی به چهار قسمت تقسیم شدهاند. بررسی مساوی بودن یا نبودن مساحت این قسمتها فرصت مناسبی برای…
-
مربعهای دو قسمتی
در این ابزار کاغذی، چندین مربع وجود دارد که هر کدام به روشهای مختلفی به دو قسمت تقسیم شدهاند. بررسی مساوی بودن یا نبودن مساحت این قسمتها فرصت مناسبی برای…
-
مساحت شکلهای پاره پوره
این فعالیت چالشی است برای کنجکاو کردن کودکان نسبت به راههای دیگر شمارش مربعهای واحد سطح در شکلهایی که از مستطیل و مربع درست شدهاند.
-
مساحت شکلهای پاره پوره
در این کاربرگ تعدادی شکل میبینیم که بخشی از آنها پاره شده است. قرار است بچهها مساحت هر شکل را قبل از پاره شدن آن پیدا کنند.
-
شکلهایی با محیط یکسان
در این طرح یادگیری دانشآموزان روی کاغذ شطرنجی مستطیلها و چندضلعیهایی با محیط ۳۶ واحد میسازند و تلاش میکنند الگوهایی که در این شکلها میبینند را توصیف کنند. این فعالیت…
-
چندضلعیها در صفحه
در این فعالیت دانشآموزان تلاش میکنند یک چندضلعی با طولانیترین محیط ممکن را بر روی تخته میخی بسازند و در مورد پیدا کردن محیط چندضلعیها کاوش کنند.
-
تخمین تعداد درختان
در این طرح یادگیری دانشآموزان به روشهای مختلف تعداد درختهای جوان و کهنسال را در تصویری از یک جنگل تخمین میزنند.
-
تخمین تعداد درختان
در این کاربرگ، یک مسئله دربارهی تخمین تعداد طرح شده است که دانشآموزان میتوانند به روشهای مختلفی به آن فکر کنند.
-
تخمین تعداد درختان
در این پوستر، تصویر جنگل از بالا آمده است که قرار است تعداد درختان دیدهشده در آن تصویر را تخمین بزنیم.
-
اندازهگیری طول
در این طرح یادگیری با طرح فعالیتهای متنوع، فرصتی برای تجربههای متنوعی دربارهی اندازهگیری طول، برای دانشآموزان فراهم شده است.
-
اندازهگیری طول
در این کاربرگ ۲۰ تا فعالیت برای تجربه کردن اندازهگیری طول آمده است. هر فعالیت ایدهای برای اندازهگیری دارد که تقریباً متفاوت از فعالیتهای دیگر است.
-
۱۰۰۰ خانه یعنی چقدر؟
در این طرح یادگیری از دانشآموزان خواسته میشود تا از کاغذهای شطرنجی، ۱۰۰۰ خانه را جدا کنند. بدین سبب دانشآموزان به ترکیبهای مختلف یک عدد فکر میکنند و با بازنمایی…
-
۱۰۰۰ متر یعنی تا کجا؟
در این طرح یادگیری از دانشآموزان خواسته میشود به صورت حدودی، ۱۰۰۰ متر را مشخص کنند. بدین سبب دانشاموزان اعداد را در یک مقایسهی طولی نسبت به هم میبینند و…